«

»

Haz 08 2016

Kiralık

Kiralik-kapakKiralık (Para entrar a vivir)
Uyarlama Animasyonlu Grafik Resimli Roman – 148 sayfa

 

Merhaba Sevgili Okur,

Yeni bir “Sinemadan Resimli Roman’a Uyarlama” çalışmamla (bu ikincisi) karşınızdayım.
Bu tarzdaki ilk denememi HİTLER’İ ÖLDÜRMEK adıyla bu blogda paylaşmıştım.
Bu çalışmamda ise daha çok resimli roman anlatım teknikleri üzerine yoğunlaştım.

İlkine nazaran daha gerilimli ve aksiyon dolu bir olay örgüsüne sahip ve resimli roman yapımı açısından bana oldukça cazip gelen bu hikayemizin kaynağı da yine bir TV filmi.

Kiralik-ornekSJaume Balagueró’yu bilenler bilir.
Korku sinemasına biraz aşinaysanız, yönetmenin, Paco Plaza ile birlikte yönettiği ünlü [REC] filmini (2007) hatırlayacaksınız. Film daha sonra 2, 3 ve 4. filmlerle bir seriye dönüşürken, ilk filmin gişe başarısı üzerine hemen (olmazsa olmaz) Amerikan versiyonu da çekilmişti (Quarentine / Karantina (2008)).

Kiralik-Balaguero_RECJaume Balagueró ve [REC] filmi (2007) afişi.

Balagueró, işte bu filminden bir yıl kadar önce, İspanyol TV’si için hazırlanan “Películas para no dormir” (Sizi Uyutmayacak 6 film) adlı bir serinin 6. filmi olan “Para Entrar a Vivir” (Kiralık)’ı çekti.

Kiralik-ToKeepYouAwakeDizinin afişinin İngilizce versiyonu.

Kiralik-Peliculas.
Birbirinden bağımsız 6 gerilim dolu öyküden oluşan bu dizinin en iyi iki filminden biri olan “Kiralık”, oldukça gerilim yüklü bir konuya ve anlatıma sahip (Diğer film, La habitación del niño (The Baby’s Room / Bebek Odası)).

Konu özetle şöyle:
Genç çiftimiz Clara ve Mario, evlerini sattıklarından, yeni bir ev arayışı içindedirler. Birgün posta kutusunda cazip bir ev ilanı bulan Mario, Clara’yı da ikna eder ve birlikte bu evi görmeye giderler. Olay örgüsü de böylece başlamış olur.

*          *          *

Deneme amaçlı ilk çalışmamın kaynağı olan film, 22 dakika uzunluğunda ve standart çözünürlüğe (608×352 piksel) sahipti.
Bu kez, yarı HD bir kopyadan çalıştım (1280×720 piksel).  Film, uzunluk olarak ise neredeyse ‘uzun metraj’ olarak tanımlanabilir: 69 dakika.

Şimdi yine ilkinde olduğu gibi, ilgi duyanlar için çalışma aşamaları hakkında bir kaç not düşmek istiyorum.

 

Çalışma Aşamaları Notları

Önceki çalışmamı incelemediyseniz, çalışma aşamalarının ilk bölümüne BURADAN ulaşabilirsiniz.

Hemen hemen ilkiyle aynı yolları izlememe karşın, bu kez farklı olan ne yaptım?
Hatırlarsanız ilk film 22 dakikaydı ve ben filmdeki bütün kareleri bir klasöre çıkartmış (4 GB) ve işime yarayacak olanları, ortaya çıkan bu 30.000 karenin içinden ayıklamıştım.
Ancak şimdi elimde 69 dakikalık, 24 fps (saniyede 24 kare hızında) ve HD çözünürlükte bir kopya vardı.
Şöyle bir hesap yaptım: Eğer filmdeki bütün kareleri yine bir klasörde bir araya getirmeye kalksaydım toplamda 100.000.000 kareye ve 47 GB‘lık bir klasöre sahip olacaktım.
Bu pek akıl karı bir çözüm değildi. Başka bir yol bulmalıydım…
Evet, acaba filmden istediğim kareleri tek-tek ve ileri-geri sararak seçebilmemi sağlayacak bir program var mıydı?
Kiralik-LAVarmış…
Rus bir programcının yazdığı “Light Alloy” adlı bir media player buldum. Üstelik Türkçe arayüzlü ve ücretsiz! (Programın ‘portable’ versiyonunu yazının sonundaki linkler bölümünden indirebilirsiniz.)
Program çok iyi bir media player olmasının yanısıra birçok ayrıksı özelliğe de sahip.

İşte bu programla ve kafamda oluşturduğum senaryo doğrultusunda, tek tek kare seçimine başladım…
Bakınız bu iş ne kadar basit: Filmi programla açtıktan sonra, Ctrl tuşunu basılı tutarken sağ-sol ok tuşlarıyla film üzerinde kare kare geziniyorsunuz. İstediğiniz kareyi bulunca da F12 tuşuna basıyor ve kareyi belirlediğiniz klasöre kaydediyorsunuz.
Bu yöntemle, kitapta kullanma olasılığım olan 1500 kadar kareyi seçtim ve kaydettim (Bu yöntemin ilkine nazaran çok daha basit olduğunu söyleyebilirim).
Sonra bu 1500 kare içinden 722 tanesini, bu kez kağıt üzerinde hazırladığım taslak senaryomda kullandım… Daha da sonra ise, bu 722 kareyi photoshop programıyla tek tek, amacıma uygun olacak şekilde işledim, rötuşladım ve kadrajladım…

Aşağıda, ham film karelerini ve işlendikten sonraki durumlarını gösteren örnekler var:

kiralik-OS1
kiralik-OS2Bundan sonrası ise hayal gücünüze, yaratıcılığınıza ve anlatım dilinize (kurgunuza) kalıyor.
Resim panellerinin boyutu, şekli, çerçeve renkleri; ayrıca konuşma ve durum balonlarının büyüklükleri, renklendirilmesi vs. hepsi tasarım aşamalarının parçalarını oluşturuyor.
Örneğin bu çalışmamda, resimlerin daha kaliteli ve net olmasından yararlanarak bolca 16:9 sinematografik panel kullandım. İyi de oldu.
Öykü, anlatım tarzının bir parçası olarak kimi zaman renkliye veya siyah-beyaza dönüşüyor. Sayfa arka plan renkleri, anlatılan bölümün duygu yoğunluğuna göre açılıp koyulaşabiliyor vs vs.

Taslak senaryoyu hazırlamak ise bayağı bir zamanımı aldı. Sinema için tasarlanmış bir öyküyü resimli romana çevirirken yeniden kurgulamanız gerekiyor. Özetle; kurguyu epeyce değiştirdim.
Her sekansı sayfa başından başlatmaya çalıştım ki, bu bile bayağı bir zaman ve emek gerektiriyor.

Filmde pek fazla diyalog  yoktu.
Şöyle söyleyeyim: Kaynak aldığım Türkçe altyazıda toplam 431 konuşma çizgisi vardı. Buna karşın ben öyküde 778 konuşma ve durum balonu kullanmışım. Aradaki farkı, anlatım tarzım için gerekli olan eklemeler oluşturuyor.

 

VE ANİMASYONLAR…

Örnek bir Tenten sayfasıyla başlayan animasyon denemelerime, sonraki iki çalışmamda (Creepshow ve Bernie Wrightson Albümü) küçük örnekler vererek devam etmiştim.
Bu çalışmada ise öykünün karanlık ve gerilimli yapısını destekleyen 8 adet animasyon kullandım. Merakınızı kabartmak için işte ikisi:

Kiralik-ani1

 

Kiralik-ani2Ancak animasyonları izleyebilmeniz için yazının sonundaki linkten kitap dosyasını indirdikten sonra Windows 7 veya üzeri işletim sistemi kurulu bir PC bilgisayara ve CDisplay EX programına ihtiyacınız var.
Yok eğer “Ben kitabı internet üzerinden okurum” diyorsanız, maalesef internetten okuma kopyasında animasyonlar aktif değil.

Size tavsiyem, gerçek bir etkileşim için kitabı indirerek animasyonlarıyla birlikte okumanızdır.

 

Sanatçı Hikmet Yamansavaşçılar’ın ayrıntılı yorumu…

Son sözlere geçmeden önce Karabala çizeri dostum Hikmet Yamansavaşçılar’ın Çizgi Diyarı‘nda yayınlanan, kitapla ilgili yorumunu da alıntılamak istedim. Kendisine çok teşekkür ediyorum. Ancak spoiler içeren bu yazıyı, kitaptan önce okumayınız derim.

Okumak için tıklayınız.
“KİRALIK” HAKKINDA YAZMADAN DURAMADIM… (21 Mayıs 2016)

Sevgili Gürdal bana ‘KİRALIK’ ın ilk örneğini gönderdiğinde okumuş ve düşüncelerimi paylaşmıştım.
Bir süre sonra yeniden okudum.
Bir daha okudum.
Sonra bir daha.. Bir daha…
Oturdum, inceledim panelleri tek tek.
Neden Biliyor musunuz?
Çünkü bu öyle sıradan bir iş değil.
Alın götürün bir yerlerde talebelere, bu işe gönül vermiş gençlere okutun, okutturun.
Yıldırım ÖRER’le (İş ve sanat yaşamını İtalya’da sürdürüp, Türk çizgi romanını yurtdışında başarıyla temsil eden çizgi roman sanatçımız.) telefonda konuştuğumda ve ‘HARİKA BİR İŞ!’ bu dediğinde, o da benimle aynı fikirleri paylaşıyordu.
Evet, ikimizin de ağzından çıkan kelime buydu. HARİKA!
Bence sadece harika bir iş değil, incelenmesi gereken bir iş!
Çizerlerin de, okurun da, Çizgi romanla ilgilenen herkesin incelemesi gereken bir çalışma bu.
Gürdal, ‘KİRALIK’ ta bir de mizampaj ve grafik dersi de veriyor okura. Tabi bu ayrı bir yazı konusu.
Gelelim ‘KİRALIK’a…
Masmavi paneller ile başlıyor hikaye. Arabada uykuya dalan Clara uyanana kadar. Sonra, sonra ne mi oluyor? Görsel şölen başlıyor.
Sıcak kareler kabusa dönüşüyor.
7. sayfadan 8. sayfaya geçtiğinizde ilk tokatı yiyorsunuz.
O da ne? Fondan bir ses geliyor.’CLARA! ÇOK UYUDUN UYAN ARTIK!
Bu ses bana yabancı gelmiyor ama neyse deyip sayfaları çeviriyorsunuz.
Siyaha dönüşen sayfalar. Sadece Clara’nın siyah konuşma balonları ve ilk efektimiz yağmur! Size çok etkileyici bir çalışmanın ilk habercisi oluyor zaten.
9. sayfaya iyice bir bakın. Hatta bir süre burada kalın.
Olağanüstü sıralama ve son karede bir adam silueti. Tamam. işte hikaye sizi avucunun içine aldı bile!
10 karede kadının yaşadığı kabus siyah balonlama ile mükemmel belirtilmiş.
Arabanın içinden gelen konuşma balonları, Erkeğin beyaz, kadının ise siyah balon olarak, inanılmaz ince bir düşünce olarak okuyucuya sunuluyor.
Küçük ‘RRRRRRR’ lerle başlayan paneller arasında Büyük ‘RRRRRRRR’ lerle devam eden çöp öğütücüsünün sesini gerçekten duyuyorsunuz.
Ya da birden siyah-beyaza dönüşen paneller ne anlatmak istiyor acaba?
Peki kırmızıya dönüşen balonlar!
Zaman zaman siyah-beyaz olan, zaman zaman renklenen paneller?
74. sayfada ne söylendiği anlaşılmayan harfleri düşmüş balonlama!
Harika ses efektleri ve Gürdal’ın arada bizimle muhabbet eden sevimli görüntüleri!
41. sayfadaki Clara’nın ‘YARDIM EDİN! feryadının, sesinin kısılırcasına umutsuzca balonun içinde erimesi!
Vee 132! Kalın orada! Bakın. İnceleyin.
Siyah balon ve ardından gelen kırmızı balon. içinde aynı cümle.‘YEMEK VAKTİ!’
Karanlığın içinden çıkan hareketli köpek görüntüleri.
Söyleyecek söz mü bırakıyor?
Bu yazı uzar, hem de çok uzar. Her bir panel tek tek yazılmalı bence.
Çok konuşulması gereken bir çalışma olduğunu tekrar ederek, dikkatle ve defalarca okuyun demiyorum. İnceleyin diyorum.
Ve mutsuz biten hikayenin ardından bizimle konuşmaya artık yüzü olmayan Gürdal’ın yüzsüz görüntüsü.
Gülümsetti ve düşündürdü beni.
İnanılmaz yaratıcı!
Sevgili Gürdal, bence yüzü silinecek o kadar çok yüzsüz var ki bu ülkede…
Emeğine, bilgine, aklına ve ellerine sağlık!..
Teşekkürler, ufkumuzu açtığın için…

 

SON SÖZLER

Kaynak filmimizin sinema sanatı açısından fazlaca bir değeri olduğu söylenemez… Aslında, tek mekanda geçen ve 3-5 saatlik bir zaman dilimini anlatan bir öykümüz var…
Ancak merak ettim; Bakalım 148 sayfalık bir resimli romanda, okuru sıkmadan bu öyküyü anlatabilecek miydim; filmdeki dur-durak bilmeyen gerilimli atmosferi aktarabilecek miydim?

“Geceleri okumayın” demeyeceğim. Bilhassa geceleri okuyun! Çünkü kitap genelde karanlık tonlara sahip olduğundan (resimlerdeki detayları daha iyi görebilmek için) akşam vakti veya en azından loş bir ortamda okumanız tavsiyemdir.

Kiralik-13.
Son bir uyarı!
İçerdiği kimi sert sahneler nedeniyle kitabımız +13’tür.

İyi okumalar…

 


 

İndirme ve Okuma Linkleri:
1) Light Alloy (Portable Media Player). İndirmek için BURAYA (34 MB) tıklayınız.

2) KİRALIK (Kitap). Kitabı bilgisayarınıza indirmek ve CDisplay EX programıyla animasyonlu okumak için BURAYA (126 Mb);
İndirmeden ve animasyonsuz okumak isterseniz aşağıdaki resme vaya mobil cihaz kullanıyorsanız Continue to Publication yazısına tıklayınız.

 

 

 

Yazar hakkında

Halil Gürdal Gürak

1959 yılında İstanbul'da doğdu. Marmara Üniversitesi / Teknik Eğitim Fakültesi / Matbaacılık Bölümü / Reprodüksiyon ana bilim dalı mezunu. Çeşitli tarihlerde Cem Yayınevi, Altan Matbaacılık, Yapı Endüstri Merkezi Yayın Bölümü, NESA Basın-Yayın A.Ş.'de çalıştı ve emekli oldu. Sinema, kitaplar ve çizgi romanlar özel ilgi alanları.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir