»

May 18 2016

Hitler’i Öldürmek

Hitler_kpkHitler'i Öldürmek (Cradle of Darkness)
 Uyarlama Resimli Roman - 48 sayfa

Merhaba Sevgili Okur,
Bu çalışma, Sinemadan Resimli Roman’a uyarlama olarak ilk denememdir.
Bu uyarlamaya konu olan TV dizisini hatırlayacaksınız: The Twilight Zone. Bildiğimiz Türkçe adıyla Alacakaranlık Kuşağı.

Dizi, Dünya TV’lerinde 1959, 1985 ve 2002 yıllarında üç ayrı seri olarak yayınlanmış.
Bizim öykümüz, 2002 yılında yayınlanan serinin, 5. Bölümü: Cradle of Darkness. Filmin orijinal adını birebir Türkçeye çevirdiğimizde Karanlığın Beşiği gibi bir şeyler oluyor sanırım. Ancak resimli roman janrına daha uygun olması açısından ben öykünün adını Hitler’i Öldürmek olarak değiştirdim.
Orijinal filmimiz (elimdeki kopya) 16/9 geniş ekran formatında, 22 dakika ve standart bir çözünürlüğe (608×352 piksel) sahipti.

Hitler_05

 

ÇALIŞMA AŞAMALARI

Öncelikle, bu TV filmini okunabilir bir resimli roman haline getirmek için bir senaryoya ihtiyacım vardı. Böylece taslak bir senaryonun çalışmalarına başladım. Filmin atmosferini eksiksiz aktarabilmek için bir sayfada hangi kareleri ve konuşma balonlarını kullanacağımı, ne gibi efektler uygulayacağımı vs. bir bir not ettim.
Senaryo aşamasında, doğal olarak resimli öykümüzde kullanabileceğim film karelerini de tespit etmem gerekiyordu. Önce VLC adlı medya oynatıcısını kullanarak filmi durdura durdura resim seçmeyi denedim. Ancak çok geçmeden bunun çok zahmetli ve kullanışsız bir yol olduğunu gördüm. Bunun yerine Quick Time adlı medya oynatıcı programın Movie to Image Sequence seçeneği ile filmin bütün framelerini (karelerini) bir klasöre kaydettim. Filmimiz 23,976 fps (yani saniyede 23 kare hızında) olduğundan yaklaşık 30.000 kare çıktı ortaya. Elde ettiğim bu kareleri Windows Fotoğraf Görüntüleyicisiyle açtıktan sonra, sağ-sol ok tuşlarını kullanıp ileri-geri hareket ederek istediğime en yakın karelere eriştim. İşte bu kareleri taslak senaryomda (numaralarını yazarak) kullandım…

Hitler_23

Şimdi sıra seçtiğim kareleri sayfaya geçirmeden önce, düşündüğüm konsept doğrultusunda işlemekteydi. Bu işi de mucizevi Photoshop programıyla gerçekleştirdim.Burada bir parantez açıp bu çalışmaya neden Resimli Roman dediğimi de aktarayım… Tabii ki bu bir çizgi-roman değil, ancak sanırım bir foto-roman da sayılmaz… Bunun iki nedeni var: Birincisi, çoğu foto-romanlardaki durağan anlatım biçimine karşın, ben bu çalışmaya bir çizgi-romanın dinamik ve enerjik yapısını vermeye çalıştım. İkinci neden ise, photoshop’taki işlemlerden sonra karelerin birer fotoğraf olmaktan çıkıp (bana göre) resme dönüşmesiydi.

 

RESİMLERİN İŞLENME AŞAMALARI

Video boyutumuz (dolayısıyla kaynak resimlerimiz) çok küçük ve kalitesi de vasat olduğundan, kabul edilebilir bir görüntüye ulaşmak için bir takım işlemler yapmak gerekiyordu. Bu işlemler aynı zamanda öyle olmalıydı ki; öykünün karanlık ve kasvetli havasını da desteklemeliydi. Şimdi anlatacağım işlem sırasını bir deneme-yanılma çalışması sonrasında oluşturdum.
(Aşağıdaki örnek resimler küçültülmüştür.)

Ht_calisma%201

(Resim 1) Orijinal video karemizin oransal olarak büyüklüğünü temsil ediyor.  
(Resim 2) Photoshop’ta resmi 2-2,5 misli civarında büyüttüm. Tabi bu durumda vasat olan resim kalitesi daha da bozuldu.
(Resim 3) Önce resmi kullanacağım kare boyutuna göre kestim, ardından Level menüsünden rengini açarak kontrast verdim.
(Resim 4) Photoshop Filtre menüsündeki Filtre Galerisi‘nden Artistic/Dray Brush efektini uyguladım. Resimlerin özelliklerine bağlı olarak 1 veya 2 pas uygulama yaptım.
Böylece örnek karemiz bir fotoğraf olmaktan sıyrılarak, yağlıboya resim etkisi almış oldu. Bu efekt aynı zamanda büyütme sırasında oluşan bulanıklaşmayı da yok ederek resmi netleştirdi ve toparladı.
(Resim 5) Resim siyah-beyaz olarak kullanılacaksa Image/Adjustments/Desaturate seçeneği ile resmi siyah-beyaza çevirdim.
(Resim 6) Son olarak, yine Level menüsünden kontrast değerlerini (resimlerde istediğim havaya uygun olacak şekilde) arttırdım.
Her resmin ton değerleri farklı farklı olduğundan öykümüzde kullandığım her bir resim için ayrı ayrı bu işlem sırasını uyguladım.
Evet Sevgili Okur, işte bu nedenledir ki Çizgi Roman değil, Foto Roman da değil; Bu bir ‘Resimli Roman’ diyorum…

 

PHOTOSHOP ÇALIŞMALARI

Burada bir parantez daha açayım…
Bu bir TV filmiydi sonuçta. Siz resimli romana çeviresiniz diye üretilmemişti.
Dolayısıyla resimli roman anlatımına uygun kareleri bulmak her zaman çok kolay olmadı. Kimi zaman üzerinde çalışarak, kimi zaman da montajlayarak istediğim kareleri benim oluşturmam gerekti.
İşte 2 değişik örnek:

Ht_calisma_2

Örnek 1: (1) no’lu kareyi mutlaka kullanmam gerekiyordu fakat üzerine jenerik yazısı denk gelmişti. Ben de, üzerine yazı isabet etmeyen en yakın başka bir kareden (2 no’lu resim) kadın karakterin ellerini kopyaladım ve ilk kareye yapıştırdım. Geri kalan yazıları da stampa aracı ile temizledim ve resmi siyah-beyaza çevirdim. Sonuç olarak en sağdaki (3) kareyi elde ettim.

Ht_calisma_3

Örnek 2: Buradaki sorun daha bir başkaydı. Bana 1 no’lu resimdeki kadraj gerekiyordu ancak kadın karakterin yüz ifadesi duruma uygun değildi. Buna karşın 2 no’lu resimde tam istediğim yüz ifadesi varken, onun da kadrajı kötüydü. Sonuç olarak, 2 no’lu resimdeki yüzü alıp 1 no’lu resme foto-montajladım. Böylece en sağdaki resmi elde ettim (3).

 

SIRA GELDİ SAYFA YAPIMINA

Photoshop işlemlerinden sonra sıra resimli roman panellerini (karelerini) ve konuşma balonlarını oluşturup, bu karelere resimleri yerleştirmeye gelmişti.
Photoshop gerçekten mucizevi bir program olmasına karşın bu iş için çok uygun değildi.
Ben de bu işlemler için Comic Life adlı programı kullandım.
Comic Life, panelleri ve panellerin içine resim yerleştirmeyi; ayrıca konuşma balonlarını oluşturma işini hayli kolaylaştırdı.

Öykü panelleri için bir püf noktası
Resimli öykümüzü okurken belki dikkatinizi çekecektir; bazı karelerdeki konuşma balonları karenin tam genişliğinde kullanılmıştır. Kimi yerde pek hoş durmayan bu balonlama şeklini biraz da zorunluluktan dolayı uyguladım. Şöyle ki:

Ht_calisma_4

(1) numara, kullanacağım resimli roman karesinin boyutunu temsil ediyor. Ben, (2) no’lu resmi bu karenin içinde kullanmak durumundayım.
Eğer resmi birebir kareye pas edersem durum şekil (3)deki gibi oluyor. Yani, karenin içinde fazla ayrıntı veremediğim gibi, konuşma balonlarını kullanabileceğim alan da kalmıyor.
Ancak resmin boyutunu biraz küçültürsem, hem karenin içinde daha fazla ayrıntı sergilemiş oluyorum, hem de üst kısımda bana konuşma balonları için bir alan açılmış oluyor (4).
(5) numara ise panelimizin kullanılan son halini gösteriyor.

 

SON BİRKAÇ NOT…

Öykümüz karanlık ve kasvetli bir havaya sahip olduğundan sayfa fonunun beyaz olması bana çok doğru gelmedi… Bu yüzden atmosfere uygun bir arka fon kullanmayı tercih ettim.
Balon oluşturma aşamasında, balonların rengini önceleri beyaz olarak uygulamayı denediysem de, özellikle siyah-beyaz sayfalarda çok fazla göz aldığını fark ettim ve balonların fonuna %15 siyah renkten oluşan hafif bir grilik verdim. Böylesi çok daha iyi oldu.
Sonra konuşma balonlarını doldurdum ve resimli roman tarzına uygun olarak gerekli gördüğüm yerlere durum anlatan tekstler ekledim…
Resimli romanın genelinde ana yazı karakteri olarak CCComicrazy’i 9 punto boyutunda kullandım. “Çat-Pat-Ah-Oh!” gibi efektler için ise çeşitli büyüklüklerde bir-iki font daha devreye girdi tabi.
Tüm öykü bittikten sonra da bütün sayfaları tek tek elden geçirip gereken yerleri Photoshop programıyla rötuşladım. Ve sonuçta resimli romanımız ortaya çıktı.

İyi okumalar…

 


 

İndirme Linkleri:
Kitabı bilgisayarınıza indirmek ve CDisplay EX programıyla okumak için BURAYA (82 Mb); indirmeden, internet üzerinden okumak isterseniz BURAYA tıklayınız.

 

Yazar hakkında

Halil Gürdal Gürak

1959 yılında İstanbul’da doğdu. Marmara Üniversitesi / Teknik Eğitim Fakültesi / Matbaacılık Bölümü / Reprodüksiyon ana bilim dalı mezunu. Çeşitli tarihlerde Cem Yayınevi, Altan Matbaacılık, Yapı Endüstri Merkezi Yayın Bölümü, NESA Basın-Yayın A.Ş.’de çalıştı ve emekli oldu. Sinema, kitaplar ve çizgi romanlar özel ilgi alanları.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir